fbpx
Home Mano pasaulis / Mintys Ar tikrai taip paprasta stiprinti imuninę sistemą?

Ar tikrai taip paprasta stiprinti imuninę sistemą?

by Neko
Imunėnė sistema

Būdamas dvidešimt pirmojo amžiaus šarlatanu, galiu drąsiai sau leisti daryti prielaidą, kad visiems svarbu žinoti, kokie dalykai padeda stiprinti imuninę sistemą. Ir visai nesvarbu, kad dalis net nežino, kas tai yra, dalis nežino kam to reikia, dalis nežino, kad nežino, bet žino, kad nori žinoti. Skamba gerai, tiesa? Rašant rimčiau (gan dažnai ši užduotis man yra sunkiai įkandama),  žodis „imunitetas”  yra gan dažnai ir plačiai naudojamas, sakyčiau, gal truputi rečiau nei trumpi rusiški keiksmažodžiai, bet tikrai dažniau nei žodis „myliu” Mikutavičiaus dainoje.
Žmonėms (daugumai) nėra svarbu žinojimas, kas yra imunitetas, žmonėms nėra svarbu žinoti kaip jis veikia ir kodėl, be abejo.  Ir viskas su tuo yra okey! Tačiau visi nori jį turėti ir ne bet kokį, o didelį, gražų ir stiprų, nes tuomet nepuola zarazos (pasiskolinau šį žodį iš prosenelės). Ir tai yra sveikintina ! Aš nesu išimtis, ir aš jo noriu (o gal būtų tikslingiau naudoti moterišką giminę, nes hmmz visgi tai yra  imuninė sistema) jį/ją turėti ir dar šiek tiek noriu žinoti, kas tai yra ir dar noriu jį/ją užbūstinti (nuo ang. žodžio to boost) iki maksimumo.

.. ir čia turiu pasakyti „deja”. Tai nėra taip paprasta ir lengva (kalbu apie užbūstinimą). Imuninė sistema nėra vienas konkretus daiktas, ir ji neturi vieno „on/off/boost” mygtuko. Žodis sistema mums sufleruoja, kad tai – daug sudėtingesnis vyksmas (man patinka žodis „vyksmas”). Imuninė sistema (iš anksto atsisprašau būsimų žodžių autoriaus už pasiskolintą frazę) yra lyg gerovės valstybė, kurią sudaro daugybė mažų straigtelių, ir tik visumos darna ir harmonija užtikrina gerą jos funkcionavimą. Atsidarykite internetą, bet tą protingesnį, kuriame slypi įdomūs straipsniai, paremti mokslu. Jie teigia, kad mokslininkų komandos iki šiol turi daugybę neatsakytų klausimų apie imuninės sistemos veiklą ir apie veiksnius, darančius jai įtaką.

Aaahm, žinau, kad nuskambėsiu banaliai, bet sveikas gyvenimo būdas yra kelias į sėkmę, šiuo atveju, imuninės sistemos stiprinimą (ho hoho ir tai nėra mano mėgiami žodžiai, paimti iš prancūzų literatūros klasikos). Nereikia būti einšteinais ar hawkingais, kad suprastume, kas slypi už tos skambios ir vis labiau treninančios (džiugina) sąvokos. Aš palieku mokslininkams ir toliau aiškintis, kaip ir kodėl amžius, mitybą, miegas ir kt. dalykai veikia mūsų organizmą.  Tačiau pasinaudosiu jų laimėjimais ir pasidalinsiu, ką jie pabrėžia (nors šiaip visas gooooogle mirguliuoja apie tai):

  • subalansuota mityba. OMG, ir kas galėjo pagalvoti, kad tai yra svarbu (okey, mažiau ironijos). Mokslininkai sako, kad į kasdienę mitybą reikia įtraukti daugiau daržovių ir vaisių. Palieku kitiems daužyti smegenis, įrodinėjant, kad veganizmas geriau už keto, o keto geriau už paleo ir t.t. ir pan. Manau, kad kiekvienas, bent kažkiek racionaliau mąstantis žmogus žino, kas yra sveika, sveikiau, mažiau sveika, o kas yra šūdas. Laikausi nuomonės (ir nesiruošiu, bent jau kurį laiką, jos keisti), kad kiekvienas atranda, kas jam tinka ir patinka. Jeigu kažkas klykia, kad jis žino, kas yra geriausia, et.. tegul klykia..
  • geras miegas. Šioje vietoje taip pat kyla daug diskusijų: kiek valandų miegoti, kaip miegoti, nuo kada iki kada miegoti, su kuo miegoti. Ammm, o aš vėl būsiu antipopuliarus sakydamas, o gal tiesiog raskite laiko išsimiegoti, bet ne kartą per savaitę, o nuolatos. Patikėkite, tai veikia.
  • Nerūkykite. Gal nekomentuosiu 🙂
  • Būkite fiziškai aktyvūs. Xex, niekas nesako, kad bėgiokite maratonus, lipkite į K2 ar siekite olimpinių aukštumų. Reikia judėti ir mankštintis. Tai naudinga ne tik imuminei sistemai, tai gerina ir žmogaus savijautą ir sveikatą. Paklauskite kineziterapeutų, kas yra nuolatiniai jų klientai… P.S. Sportas ir fizinis aktyvumas. Tarp jų nėra lygybės ženklo.
  • Elementari higiena. Čiuju (mano rajone taip sakoma), kad dalis liaudies jau susiprato, kad ligas sukelia bakterijos ir virusai, o rankų plovimas ir nelaižymas pirštų Maksimoje, norint paimti daukartinį popierinį maišelį (nes tie, kas naudoja plastiką, o ypač tie, kas dar neatrado daugartinių maišelių, degs pragare. Su sąlyga, kad pragaru tiki) yra ligų prevencija. Ir fcuuuuk, nenešiokite kaukės kaip tas čmo, snarglius valantis į palanges.
  • Saikingas alkoholio vartojimas. Žinau žinau, žodis saikingas yra itin slidus. Juk vienam 5 litriukai naminio alučio yra saikingas penktadienio vakaro prastūmimas, žiūrint farus (kartais ir iš arti), o kitam – mėnesinė alaus norma. Manau, kad ši tema kažkuo panaši į mitybos. Aš nepateiksiu jums teisingo atsakymo, nes jo nėra. Tik reikia suprasti, kad geriau mažiau nei daugiau 🙂
  • Streso valdymas. xex, tai dar vienas keiksmažodis, nors labiau tai yra prakeiksmas, lydintis vakarų pasaulio atstovus. Šis juodai žalias dalykėlis, gyvenantis galvose, nuodija mūsų sielą, griaudamas ir taip itin trapią gyvenimišką harmoniją. Visai neseniai apie tai rašiau, ček wis aut EMOCINĖ SVEIKATA. MAŽI TRIUKAI, KOVOJANT SU STRESU.

Juk viskas taip paprasta, ania (o gal „ane”)? Galiu įkalti trumpą rezume – rūpinkitės savimi. Tai geriausias būdas stiprinti įmuninę sistemą.

 

Šį straipsniuką rašiau remdamasis:
University of Maryland School of Medicine ir Harvard medical school tekstais.  Ai, dar ir šitą skaičiau, nes buvo įdomu: Functional foods and the immune system iš European Journal of Clinical Nutrition.

0 comment
0

You may also like