11
Spa
2018

Kodėl mitybos planai dažniausiai neveikia (?)

     Nereikia būti genijais, kad suprastumėte paprastą tiesą: taisyklės kuriamos tam, kad jas laužytume. Atsakykite sau, ar yra gyvenime situacijų, kuomet long term’e jūs 100% laikotės plano ir taisyklių? Manau, kad tikrai ne (žinoma, visuomet būna išimčių, bet būkime sau sąžiningi, tikrai ne).

     Taip nutinka ne todėl, kad mes esame kažkokie bevaliai antrarūšiai žmogėnai, tiesiog shit happens all the time. Štai tik keletas pavyzdžių, kuomet tenka išklysti iš doros kelio (dabar kalba eina nebūtinai apie mitybą):

  • Sugedo mašina;
  • Darbe toks krūvis, kad net žalia akyse;
  • Susirgote;
  • Pavėlavote į skrydį / atšaukė skrydį;
  • Pasileidote plaukus smagiam vakarėlyje;
  • Susirgo vaikai.

     Būtų galima tęsti ir tęsti, bet manau, kad mintį pagavote. Tai va, tas galioja ir mitybos planams, kuriuose surašyta kiek ir kada ko suvalgyti (surašyta net gramais).

     Antras dalykas, net jeigu ir pavyksta laikytis super tiksliai, mūsų kūnas nėra toks jau kvailas, jis prisitaiko ir tie dalykai, kurie veikia short term’e, nebegalioja ilgalaikėje perspektyvoje. Na, o jeigu sujungtume, kad ne visada pavyksta laikytis plano dėl kurių nors priežasčių + pridėkime tai, kad mūsų organizmas adaptuojasi prie esamos padėties. Taip, viskas byra.

     Neužtenka to, gerai, dar yra toks dalykas, o kaip ilgai jūs sversite maistą? Anksčiau ar vėliau tai pabos (apie kultūrizmą ir šios specialybės žmones nekalbu. Jie yra PROFESIONALAI. Jie žino, ką daro. Tai jų kasdienybė. Aš kalbu apie eilinį šio pasaulio gyventoją. Aš kalbu apie mus visus), nes taip, mes žmonės. MES VALGOME MAISTĄ, O NE MAISTINES MEDŽIAGAS.

     Štai dar keli retoriniai klausimai – sakykite, kaip galvojate, ar 100 g, morkų visuomet yra vienodas visų medžiagų kiekis? O kas, jeigu pasakysiu, kad NE (?) Na, o kas jeigu pasakysiu dar tai, kad mūsų organizmas kas kartą pasisavina vis skirtingą kiekį maistinių medžiagų iš to paties vienodo produkto kiekio (?) Mūsų organizmas beprotiškai sudėtingas reikalas ir iki šiol daugelis procesų vykstančių jame, yra moksliškai nepagrįsti. Taigi, matematika 2+2=4 čia negalioja.

     Taigi, matome, kad tikimybė “sufailinti”, turint net ir patį geriausia mitybos planą yra labai didelė. Mąsčiau, kaip galėčiau Jums padėti, tad pasidalinsiu su jumis savo rekomendacijomis, kurios tikiuosi virs Jūsų sėkmingos mitybos pradžia.

     Pirmas žingsnis. Atsakykite sau į vieną svarbiausių klausimų – ar jūs iš tiesų norite būti sveikesni, ar tai tik akimirkos popsinė mintis? Kai nuspręsite, kad norite keisti mitybą dėl SAVĘS, tai jau bus pirmas žingsnis. Paprasta, ar ne?

     Antras žingsnis. Nekeiskite visko drastiškai, nes ir čia galioja ta pati taisyklė “shit happens”. Viskas turi gautis natūraliai ir palaipsniui. Mano patarimas – iš pradžių pažiūrėkite į sveikesnę mitybą, kaip į žaidimą pavadinimu “Mano pusryčiai taps sveikesni” , kuriame palaipsniui turite keisti po vieną maisto produktą į bent jau šiek tiek sveikesnį, negu vartojote prieš tai.

     Pateiksiu paprastą pavyzdį: Dažnai rytais mes skubame į darbus, todėl daug negalvodami suvalgome savo gamybos sumuštinį (kalbininkai sako, kad tai suteptinis), o jeigu dar vėluojame, pusryčius valgome ir degalinėje. Išgeriame greitą puodelį kavos pasaldindami ją dviem šaukšteliais cukraus, saldžia grietinėle ar sirupu. Greitai suvalgome ir išgeriame visa tai, ką nusipirkome ir/ar pasigaminome greituoju būdu vairuodami arba jau sėdėdami susilenkę prie kompiuterio.

     Tai nėra pusryčiai, tai kažkas panašaus į rytinį baudžiavos ritualą. Tačiau, jeigu kas kart pakeisite savo rytiniame bėgimo rituale bent  po vieną mažą elementą, tai jau taps vienu sėkmingu žingsniu pirmyn.

     Kaip pasiruošti rytui:

  • Nusipirkite iš anksto vaisių ir turėkite juos su savimi. Vaisiais pakeisime visus cukraus prifarširuotus snacks’us. Patikėkite, pradžiai to tikrai užteks. Tegul tai tampa skaniu ryto įpročiu.
  • Vėliau, atsisakykite grietinėlės. Visi žinome, kad tai saldi nuodėmė;
  • Sumažinkite cukraus kiekį kavoje, o dar geriau, sumažinkite jo kiekį iki nulio. Nes c’mon, jūs kavą geriat dėl jos skonio! :);
  • Kitas žingsnis, pasidarykite kavos ar arbatos namuose. Tai taip pat visai smagus procesas, o ir kava / arbata bus skanesnė;
  • Nusipirkite pilno grūdo duonos be mielių, be pridėtinio cukraus ir pasidarykite jums skanių SUTEPTINIŲ. Jeigu ryte neturite laiko gamintis, raskite tam laiko vakare.

     PATARIMAS. NEPRALEISKITE PUSRYČIŲ (šia tema ir daugybe panašių temų aš dar būtinai rašysiu).

Tai maži žingsneliai, kurie veda link didelių pokyčių. Tokius pačius pakeitimus galite daryti ir per pietus bei vakarienę. Juk mes visi nutuokiame kas yra sveika, o kas ne. Pabandykime išmesti pačius blogiausius produktus ir įpročius iš pusryčių / pietų / vakarienės. Paverskite tai kas kart malonesniu ir sveikesniu įpročiu. Na, o jeigu ateityje pavyks rasti laiko ir noro ramiai pusryčiauti, neskubant pietauti,  bus iš viso tobula.

     Jeigu jums patiks taip keisti savo įpročius, aš tikiu, kad palaipsniui pradėsite daugiau domėtis sveika mityba. Atsiras suvokimas ir žinios, kas gerai, o kas ne. Taip pasikeis jūsų visos dienos valgymo įpročiai. Man taip pat reikėjo laiko suvokti, KODĖL aš to noriu, dar daugiau laiko “suvalgė” kvailas EGO įsitikinimas, kad valgau sveikai, nes AŠ viską žinau. Dabar į viską žiūriu kiek kitu kampu, bet tam reikėjo laiko ir valios.

 

  P e a c e

You may also like

Ar mes mylime savąjį “Aš”? Širdies ligos prevencija