14
Vas
2019

Amžina kova: daugiau angliavandenių ar riebalų?

       Visais laikais žmonės burdavosi į bendruomenes pagal daugybę kriterijų: religija, tautybė, lytis, amžius, pomėgiai, hobiai ir t. t. Mityba taip pat nėra išimtis. Turbūt galima drąsiai teigti, kad beveik kiekvienas žmogus turi savo nuomonę apie tai, kas yra sveika bei naudinga ir ko reikėtų vengti ar iš viso atsisakyti. Vienos aršiausių kovų vyksta tarp pasirinkimo kas geriau/sveikiau high-fat / low-carb ir low-fat / high-carb mityba. Tos kovos (jeigu jas galima taip pavadinti) vyksta tiek tarp mitybos specialistų, gydytojų, mokslininkų, tiek tarp eilinių žmonių, kurie yra pasirinkę vieną ar kitą barikadų pusę.

       Tačiau šios dienos įrašas ne apie tai, kad mityba turi tiesioginės įtakos žmogaus sveikatai. Nerašysiu apie tai, kad teisingai maitinantis galima išvengti daugybės ligų. Nerašysiu ir apie tai, kokie yra vienos ar kitos mitybos privalumai. Šis įrašas apie tai, kad yra tam tikrų aspektų, dėl kurių sutaria (100 % teigti būtų pernelyg drąsu, bet..) abi pusės – tiek high-fat / low-carb, tiek low-fat / high-carb.

       Pagrindinės mitybos gairės būtų tokios:

    • Dauguma žmonių (visuomet yra išimčių), norėdami gyventi sveikai ir sumažinti tikimybę susirgti įvairiomis lėtinėmis ligomis, visų pirma, didžiausią dėmesį turėtų skirti produktų kokybei (maistingųjų medžiagų kokybei), o ne angliavandenių ir riebalų santykiui.

    • Norint pagerinti savo mitybą, sočiuosius riebalus reikėtų keisti nesočiaisiais riebalais. Reikėtų vengti transriebalų. Pasak tyrėjų, atsižvelgiant į mitybos rūšį (low-carb / high-fat ar low-fat / high-carb), sočiųjų riebalų metabolizmo procesai gali skirtis. Tačiau tai vis dar yra tyrimų objektas.

    • Rekomenduojama stipriai apdorotus angliavandenius (įskaitant rafinuotus  grūdus, bulves, pridėtinį cukrų ir t. t.) pakeisti neapdorotais angliavandeniais (nekrakmolingomis daržovėmis, vaisiais, ankštiniais augalais, visiškai arba mažai apdorotais grūdais).

    • Individualūs kiekvieno žmogaus biologiniai veiksniai turi įtakos tam, kaip jo organizmas reaguos į low-carb / high-fat ir low fat / high-carb mitybą. Pateikiamas pavyzdys, kai žmogui, sergančiam hiperglikemija (padidėjusi gliukozės koncentracija kraujyje), tinkamesnė mityba yra low-carb / high-fat. Ketogeninė mityba gali turėti ypatingai daug naudos žmogaus organizmui, kuris  turi angliavandenių apykaitos sutrikimų. Tačiau pabrėžiama, kad tam vis dar trūksta ilgalaikių mokslinių tyrimų.

    • Gerai subalansuota low-carb / high-fat mityba nereikalauja didesnio baltymų ar gyvūninės kilmės produktų vartojimo. Sumažintas angliavandenių vartojimas turėtų būti pakeistas high-fat augaliniu maistu (pvz., avokadai, riešutai, aliejai, sėklos).

       Aš pats vadovaujuosi principu, kad maistas ir maisto produktai turi būti kiek įmanoma mažiau perdirbti ir su kuo mažiau įvairių priedų. Natūralumas, ekologiškumas ir kokybė – tai veiksniai, kuriais vadovaujuosi. Žinoma, nereikėtų pamesti galvos ir išsiugdyti paranojos.

       Kartais galime išgirsti posakį “tuščios kalorijos”, kai maistas yra kaloringas, bet turi mažai maistingųjų medžiagų, vitaminų bei mineralų. Todėl į tai rekomenduočiau taip pat atkreipti dėmesį.

       Man, kaip daug sportuojančiam asmeniui, mityba yra ne tik sveikatos pamatas, bet ir elementas, turintis įtakos rezultatams. Todėl mano mitybos principas yra high carb / low fat. Taip maitinuosi neatsitiktinai: skaitydamas įvairią literatūrą ir bendraudamas su specialistais (dietologais, treneriais) nusprendžiau, kad tai tinkamiausias mitybos principas ištvermės sporte (ultra ištvermės sporte šiek tiek kitaip). Tikiu, kad angliavandeniai yra ta pagrindinė varomoji jėga, kuri reikalinga šiam sportui, na, o kūnas turi būti kiek įmanoma geriau paruoštas angliavandenių vertimui į energiją. Tačiau tai nėra konstanta. Yra daugybė kitų mitybos pavyzdžių tame pačiame ištvermės sporte, todėl šioje situacijoje reikėtų būti lankstiems ir sutikti, kad čia nėra vienos, universalios tiesos. Kiekvienas pasirenkame savo kelią. Tačiau visgi reikia sutikti ir pabrėžti, kad maistas turi būti kokybiškas! Na, o tada jau visi kiti niuansai.

 

       Žodynas:

 

       High-fat / low-carb – dieta, kai valgoma mažiau angliavandenių, o daugiau riebalų. Vengiama produktų, kurių sudėtyje yra daug cukraus (ypatingai pridėtinio), bei tokių produktų kaip makaronai, duona, ryžiai, pupelės ir bulvės. Valgoma daug mėsos, žuvies, daržovių, augančių ant žemės, sviesto. Dar ji vadinama ketogenine mityba.

       Low-fat / high-carb – dieta, kai valgoma mažiau riebalų, o daugiau angliavandenių. Kartais ji vadinama veganine dieta, bet tai nėra visiškai taip. Taip, galima teigti, kad vegan, plant-based mitybos atsovai yra šios mitybos puoselėtojai, tačiau tai nėra konstanta. Ši dieta yra grindžiama augaline mityba, bet vengiant rafinuotų angliavandenių.

 

 

You may also like

Genai. Mes labiau panašūs nei skirtingi.
Ar mes mylime savąjį “Aš”? Širdies ligos prevencija
Kodėl mitybos planai dažniausiai neveikia (?)